Saturday 7 July 2018

Nilai nyawa di jalan raya

Very Good Evening Gentleman and Ladies,

Isu mengenai keselamatan dan risiko di jalan raya tidak pernah bosan menghiasi tajuk akhbar di Malaysia ini. Ramai orang kehilangan orang tersayang kerana kemalangan jalan raya. Ramai juga yang mendapat kecederaan kekal seumur hidup akibat daripada kemalangan yang pernah dilaluinya di jalan raya.

Jalan raya menghubungkan manusia kepada setiap destinasi yang ingin kita tujui. Bayangkan bagaimana masyarakat di pedalaman atau masyarakat yang tinggal di kawasan pergunungan. Mungkin dalam setahun mereka menggunakan jalan raya tidak lebih dari 10 kali. Jauh bezanya dengan kehidupan kita di bandar. Jalan raya tidak pernah gagal menghubungkan kita dengan semua keperluan kehidupan. Jalan raya adalah 'rezeki' dalam pelbagai bentuk.

Begitu pun wujudnya jurutera sivil untuk membangunkan infrastruktur jalan raya yang terbaik. Wujudnya arkitek untuk melukis pelan jambatan paling efisyen, wujudnya pegawai perancang jalan untuk merancang rangkaian jalan raya yang mesra alam dan cekap, wujudnya pakar perundingan trafik dan....... semua  kepakaran dan kajian itu adalah untuk memastikan sistem jalan raya di Malaysia adalah yang terbaik. Namun statistik kemalangan jalan raya di Malaysia pada setiap tahun tidak pula menunjukkan penurunan peratusan kemalangan. Bagaimana pula begitu?

Tidakkah kita sebagai individu dapat melestarikan kemudahan dan memahami sistem jalan raya yang dibangunkan ini?

Apakah sekolah memandu tidak memainkan peranan dalam melahirkan pemandu berhemah?

Apakah Jabatan Pengangkutan Jalan Raya tidak kerap melakukan operasi dan pemeriksaan?

Apakah polis trafik tidak kerap bertugas?

Untuk mencari salah siapa dan pihak mana yang patut bertanggung jawab atas faktor kemalangan yang sering berlaku ini adalah suatu usaha yang paling panjang dan sia-sia. We will never have the ending story of why our valued life seems worthless on the road. 

Maka adalah lebih mudah dan lebih bijak sekiranya sesuatu usaha itu kita mulakan dengan satu gerakan yang paling kecil dan paling dekat iaitu dengan diri kita sendiri.
Pengguna jalan raya yang bijak ialah ops! That means us. You and me. That makes us. Diri kita sendiri. Oleh itu kita sepatutnya...

Saya sepatutnya memahami 'nature' sesebuah kenderaan yang berkongsi jalan raya bersama dengan saya pada waktu yang sama.  Contohnya saya memahami bahawa sebuah motosikal bersifat ringan, kecil dan laju, mempunyai dua roda (body balance required), penunggangnya terdedah kepada risiko kecederaan fizikal secara direct.

MAKA
Saya perlu lebih bertolak ansur.

Saya sepatutnya memahami akan risiko yang lebih besar sekiranya saya berkongsi jalan raya dengan kenderaan-kenderaan berat seperti lori, treler, we call them 'jentera berat'. Jelas ia bermaksud berat. Sebab besar and berat (again!). sesuatu yang berat bersifat tidak mudah alih, tidak flexible, tidak ringan, dan memerlukan masa dalam peralihan. So we understood that is not easy for them (lorry,treller etc) to taking over another vehicles on the road. So why not us, whose driving a car give them way, give them space to make a turn.

MAKA
Saya perlu lebih bertolak ansur.

Bukan semua perkara adalah tentang siapa betul atau siapa salah. Bukan semua perkara adalah mengenai peraturan dan garis panduan semata-mata. It is more about common sense literally!






Medical Check Up - Untuk Lesen Vokasional

Assalamualaikum and very good evening to all,

Kami menerima begitu banyak calon yang akan mengambil lesen GDL iaitu lesen vokasional untuk memandu kenderaan awam seperti bas dan lori. Perkara pertama yang paling penting di dalam pengambilan lesen ini ialah dengan mengambil pemeriksaan kesihatan di klinik-klinik yang menyediakan perkhidmatan for basic medical check up.

Kepada semua calon yang datang mendaftar di sini, we always recomended Poliklinik Noraizi. Caj yang dikenakan sangat berpatutan (bawah rm50).

Poliklinik Noraizi
No.15, Jalan 9, Taman Dato' Harun,
Jalan Klang Lama,
46000 Petaling Jaya
03-7781 9962